مشهور ترین برند جواهر در دنیا

مشهور ترین برند جواهر در دنیا

06 شهریور 1400 946 بازدید

همه چیز درباره سواروسکی (سواروفسکی)، مشهورترین برند در دنیا

سواروسکی (Swarovski) برندی است که قرار گرفتن کوچک‌ترین تکه از جواهراتش روی یک کالا قیمت آن را چندین برابر می‌کند. سواروسکی یک شرکت اتریشی سازنده‌ی انواع شیشه‌ها و کریستال‌های تزئینی ، جواهرات و لوازم جانبی لوکس می‌باشد، که در سال ۱۸۹۵ توسط دانیل سواروسکی تاسیس شده است. هم چنین این برند به تولیدات متفاوتی هم چون سازه‌های مربوط به چشم پزشکی همانند شیشه‌های عینک و عدسی‌ها، دوربین اسلحه شکاری، دوربین شکاری و شیشه تلسکوپ پیشرفته نیز پرداخته است.

سواروسکی مشهورترین برند طلا و جواهرات الماس کریستالی

کمپانی تولید کننده جواهرات سواروسکی در کشور اتریش قرار دارد و یکی از قطب‌های تولید جواهرات لاکچری در دنیاست. سواروسکی  در سال ۱۹۶۵ به تولید جواهرات ظریف و زیبا با سنگ قیمتی پرداخت. این برند هم اکنون بیش از ۲۳۵۰ فروشگاه در سراسر جهان دارد. در سال ۱۹۹۳ میلادی در واتنز اتریش، سواروسکی کمپانی پارک و دنیای کریستال سواروسکی را بر گرفته از دنیای نوآوری افتتاح نمود. کریستال های سواروسکی در زیورآلات تزیینی خانم ها از جمله زیور آلات برند کلیو و ژوپینگ استفاده می شود.

کمپانی سواروسکی (Swarovski) یک شرکت تولید جواهرات برش خورده خاص و لنزهای قوی و یکی از بزرگ‌ ترین و بهترین شرکت‌های تولیدات صنایع اپتیک در جهان است که طی بیش از یک قرن، سابقه‌ای درخشان در تولیدات اپتیکی، جواهرات و کریستال دارد. به جرات می‌توان گفت که هیچ دوست‌ دار جواهراتی وجود ندارد که نام سواروسکی را نشنیده باشد و حتی جواهر‌سازانی که به دنبال تراش‌های خاص و منحصر به فرد برای جواهرات گران قیمت خود هستند از این شرکت کمک می‌گیرند.

هرکسی دوست دارد الماس داشته باشد!

«هر کسی دوست دارد در جعبه جواهراتش الماس داشته باشد ، اما الماس سنگی گران قیمت است و شاید کسی تا اخر عمرش هم نتواند یه قطعه الماس واقعی داشته باشد ». این جمله ‌ای است که بیش از صد سال قبل دانیل سواروسکی به فرزندان خود می‌گفت . شاید همین فکر ایده تراش کریستال را به ذهن او رسانده است. بیش از ۱۰۰ سال تجربه و کار شبانه ‌روزی در زمینه ساخت کریستال برند سواروسکی را معنا داده و آن را با نام کریستال عجین کرده است. در سال ۱۸۹۵ دانیل سواروسکی آرزوی این را داشت که بتواند کریستالی تولید کند که قلب و چشم بیننده را تسخیر کند و با الماس واقعی تفاوتی نداشته باشد. در ابتدا کریستال ساخته سواروسکی کیفیتی متوسط داشت اما با تلاش و پشتکار و ابداعات هوشمندانه این کریستال کیفیتی بی‌نظیر و در سطح فوق‌العاده پیدا کرد.

این شرکت از زمان تاسیسش در سال ۱۸۹۵ در اتریش، تاکنون کاملا مستقل بوده و امروزه هزاران نمایندگی در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا دارد. تولیدات این شرکت آمیخته‌ای از هنر، خلاقیت، مهندسی و دانش روز هستند و این شرکت در این زمینه همتا و رقیبی ندارد.

دانیل سواروسکی(Daniel Swarovski)

دانیل سواروسکی (Daniel Swarovski) موسس کمپانی جواهرات سواروسکی در سال ۱۸۶۲ در جمهوری چک در بوهمیا متولد شد. جمهوری چک در سالی که دانیل متولد شد مرکز بزرگی برای ساخت و تولید سنگ های قیمتی و بلور بوده است . پدر دانیل مثل خیلی از ساکنان چک، کارگاه شیشه‌گری داشت و از این طریق امرار معاش می‌کرد. زمانی که دنیل بزرگتر شد و زمان مناسب برای یادگیری مهارت شیشه‌گری فرا رسید، شاگردی پدرش را کرد و بعد از مدتی تبدیل به یک استاد کار ماهر شد.

زندگی دنیل از زمانی متحول شد که از یک نمایشگاه تجهیزات برقی دیدن می کرد و در حین بازدید از نمایشگاه، متوجه یک دستگاه جالب الکتریکی برای تراش و سنگ ‌زنی شد. جذابیت این دستگاه به قدری برای دنیل جوان زیاد بود که باعث شد ایده دستگاه شیشه تراشی را ۱۰ سال بعد در قالب یک اختراع به اسم خود ثبت کند . دنیل مخترع با خودش فکر کرد محل زندگی اش جای مناسبی برای استفاده از این اختراع نیست . شیشه‌ گران زیادی آنجا زندگی می کردند که توانایی مالی و تجربه و تخصصی بیشتری نسبت به او داشتند و اختراع او به سرعت ، به ابزاری برای رشد سریع تری برای آنها تبدیل می شد و خود دنیل در این رقابت از دیگران جا می ماند .

دنیل تصمیم به مهاجرت گرفت  جایی که نزدیکی اتریش و در سال ۱۸۹۵ ، نخستین کار گاه خود را با نام DS & Co تاسیس کرد . این نام مخفف اسم خودش یعنی دانیل سواروسکی و شرکا بود . البته داستان های زیادی به گوش می خورد که اون شریکی نداشته و تنها برای با ابهت نشان دادن کمپانی از نام شرکا استفاده کرده بود.

کریستال هایی شبیه الماس

شیشه های کریستالی که دانیل ساخته و تولید کرده بود بسیار شبیه الماس های واقعی بود و در عین حال هزینه بسیار کمی برای آن ها پرداخت می شد و قیمت مناسبی داشتند که با گذر زمان چیزی در حدود ۵ سال کریستال های دانیل طرفداران زیادی پیدا کرد و تقاضا برای آن افزایش داشت و در همین سال دانیل با اعتماد به نفس هر چه تمام تر اسم کمپانی را به نام خانوادگی اش تغییر داد و از آن به بعد تا همین امروز بعد از ۱۰۰ سال نام شرکت سواروسکی است .

با مرگ دنیل سواروفسکی، مدیریت برند به دست مانفرد (Manfred)، نوه‌ی بزرگتر دانیل افتاد و او با کمال دقت مسیر جدیدی برای سواروسکی تعریف کرد که بخشی از آن شامل همکاری با دیور،  (Dior) می‌شد. در همین زمان کمپانی موفق شد به فرمول تولید کریستال‌های رنگارنگ دست پیدا کند. کریستال‌های رنگی و  همکاری با دیور قدم‌های بزرگی برای شناساندن برند به تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه بود. امروزه سواروسکی دیگر مارکی ارزان قیمت برای کسانی که توانایی خرید الماس ندارند نیست . اکسسوری و تولیدات این برند بسیار لاکچری و گران قیمت شده‌اند .

اولین لوگوی برند سواروسکی

اولین لوگوی برند سواروسکی، به شکل گل ادلویس طراحی شده بود. این گل نمادی از کشور اتریش، استقامت و خلوص بود. از سال ۱۹۷۶ تا سال ۱۹۸۸ سواروسکی با این لوگو شناخته می شد اما پس از آن به لوگویی با شکل یک قو تغییر شکل داد. اگر چه لوگوی قبلی این برند نیز محبوب بود اما لوگوی جدید آن طرفداران بیشتری دارد.

محصولات برند سواروسکی

به جرات می‌توان گفت، چیزی نیست که سواروسکی نتواند با کریستال‌های محبوب خود تولید کند. از جواهراتی نظیر گوشواره و گردنبند گرفته تا ساعت و وسایل تزیینی، قاب موبایل و مجسمه تقریبا هیچ چیز از دست سواروسکی در امان نمانده است. این مجموعه همچنین خط تولیدی به نام سواروسکی اپتیک دارد که انواع لوازم بصری از جمله دوربین و تلسکوپ هم تولید می‌کند.

محصولات پیشرفته برند سواروسکی

بعد ازاین برند سواروسکی محصولات پیشرفته دیگری مانند تلسکوپ، دوربین دوچشمی زره دار و دوربین تفنگ را تولید کرد. تجربه‌ای که کمپانی سواروفسکی در تراش کریستال داشت باعث تولیدات اپتیکی بسیار خوبی شد که شهرت جهانی پیدا کرد. مهارت و خلاقیت شرکت سواروسکی در برش جواهرات و کریستال روزبه ‌روز پیشرفت کرد و علاوه بر تولید جواهرات از کریستال‌های ساخته شده در ساخت لوازم الکتریکی لوکس، کیف و کفش و لباس، تزئینات خانه و حتی طراحی اتومبیل استفاده شد. 

حضور سواروسکی در صنعت مد و فشن

شرکت سواروسکی از همان ابتدای فعالیت خود، با وجود اوضاع نابسامان جنگ جهانی اول، توانست شهرت و محبوبیت زیادی را کسب کند اما در قرن بیستم، زمانی که اوضاع اقتصادی بهبود یافت، این برند جایگاه ویژه تری را در صنعت مد و فشن برای خود باز کرد. سنگ‌های مخصوص دوخت روی لباس، روبان‌های کریستالی، و تورهای کریستالی توانستند تحولی عظیم در صنعت جواهرآلات، فشن و مد ایجاد کنند و زمینه همکاری سواروسکی با برندهای عظیم را فراهم کردند. همکاری سواروسکی با برندهای مشهوری چون کوکو شنل، بالینسیاگا و دیور نیز در شهرت این برند نیز نقش زیادی داشته است.

جواهرات سواروسکی از چه موادی ساخته می شود؟

تفاوتی که این برند با دیگر برند جواهرات دارد، در شهرت و محبوبیت آن تاثیرگذار بوده است. خاص بودن کریستال‌های سواروسکی به این دلیل است که آن‌ها با کریستال خالص تولید نمی‌شوند، بلکه در ترکیبات آن از شیشه کریستال خالص، کوارتز، مواد معدنی و فلزات نیز استفاده می‌شود که نتیجه ترکیب آن‌ها با هم کریستالی منحصر بفرد و کمیاب است. هرچند جواهرات برند سواروسکی هنوز راز و رمزهای نهفته ‌ای دارند اما چیزی که مشخص است این کریستال‌ها از کوارتز و مواد معدنی طبیعی ساخته می‌شوند. محصول اولیه با شیشه دست ‌ساز شکل می‌گیرد که ۳۰ درصد آن را سرب تشکیل می‌دهد. اگرچه سرب یک ماده سمی به شمار می‌رود اما استفاده از آن در جواهرات خطری برای بدن انسان ندارد و در اصل این سرب است که درخشش بیشتری به این جواهرات می‌بخشد.

پس از این مرحله کریستال تولید شده توسط دستگاه برش، به قطعات ریزتر تبدیل می‌شود. سپس کریستال‌های ریز برش داده شده جلا داده می‌شوند و برخی از آنها نیز روکش اختصاصی می‌گیرند. ترکیب ماده‌ای شیمیایی و برش دقیق و ماهرانه، کریستال‌های سواروسکی را به یکی از شناخته شده‌ ترین جواهرات جهان تبدیل می‌کند. شاید از خودتان بپرسید اگر سواروسکی از شیشه درست شده است، چرا قیمت بسیار بالایی دارد؟ به این دلیل که این برند از بهترین و باکیفیت‌ ترین مواد برای تولید جواهرات خود استفاده می‌کند. حتی پروسه ساخت آن نیز بسیار پیچیده است. کریستال‌های سواروسکی از شیشه معمولی بسیار گران تر هستند چرا که مراحل تولید آنها و ترکیبات اسرارآمیزشان، بسیار ارزنده ‌تر از شیشه معمولی است.

زیورآلات سواروسکی

امروزه زیورآلات بسیاری با بهره گیری از این کریستال های زیبا و چشم گیر وارد بازار می شوند که تا به امروز مورد استقبال خوبی نیز قرار گرفته است. کریستال های سواروسکی در انواع زیورآلات از جمله انگشتر، دستبند، گوشواره، گردنبند و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. شرکت سوارسکی طرح های مختلفی برای مردان و زنان به منظور استفاده در زیورآلات در نظر گرفته
و تولید می کند که به دلیل کیفیت بالایی که دارند در سراسر دنیا از محبوبیت بالایی نیز برخوردار هستند. برند سواروسکی با نام هایی مثل سوارسکی و سواروفسکی نیز شناخته می شود
و کریستال های آن در تولیدات برند های مختلف زیورآلات مورد استفاده قرار می گیرد که باعث درخشش و زیبایی هرچه بیشتر این زیورآلات می شود. استفاده از کریستال و نگین سواروسکی در زیورآلات اغلب باعث ایجاد زیورآلات ظریف مانند انگشتر ظریف و دستبند ظریف و گردنبند ظریف و سرویس های ظریفی می شود که می تواند چشم هر بیننده ای را به خود جلب کند. اگر به دنبال انگشتر خاص و یا دستبند و سرویس خاص هستید و می خواهید در جمعی بدرخشید، بدون شک استفاده از زیورآلات سواروسکی می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

ستاره ی درخت کریسمس راکلفر با کریستال های سواروسکی

وقتی بحث تزئین درخت کریسمس به میان بیاید، شهر نیویورک در کشور آمریکا حتما جز یکی از شهرهای برتر خواهد بود. شاید معروف ‌ترین درخت کریسمس در جهان، صنوبر معروف نروژی در مرکز راکفلر است که معمولاً بین ۲۱ تا ۳۰ متر ارتفاع دارد و هرساله به معرض نمایش در می‌آید. این درخت بسیار پر زرق و برق، یک سنت قدیمی آمریکایی است که به سال ۱۹۳۳ میلادی برمی‌گردد یعنی زمانی که کارگران ساختمانی، مرکز راکفلر را تاسیس کردند. این درخت به طور معمول ۸ کیلومتر چراغ‌ رشته‌ای دارد و یک ستاره ۳ متری که از جنس کریستال برند معروف سوراروسکی در بالای آن نصب می‌شود. دیدن این درخت روحیه شما را در طول تعطیلات عوض می‌کند. در اوایل ژانویه یعنی بعد از تمام شدن مراسم جشن سال نو که این درخت به پایین کشیده می‌شود، از الوار آن برای ساخت خانه و اهدا به نیازمندان استفاده می‌شود.

مدت ۱۳ سال است که برند سواروسکی، ستاره بالای درخت کریسمس راکفلر در نیویورک را طراحی می کند. این درخت نمادی از سنت های تعطیلات نیویورک است. در ستاره ای که این برند سال گذشته طراحی کرد، حدود ۲۵۰۰۰ کریستال استفاده شده بود. ارتفاع آن به ۳ متر و وزن اش به ۲۵۰ کیلوگرم نیز می رسید.

موزه سواروسکی

درسال ۱۹۹۵، سواروسکی ۱۰۰ ساله شد. به همین مناسبت کمپانی سواروسکی، موزه‌ سواروسکی را افتتاح کرد که در نوع خودش یکی از رویایی‌ترین موزه‌های دنیاست و سالانه بیش از ۶۰۰ هزار بازدید کننده دارد. در موزه‌ی سواروسکی وسایل مختلف مرتبط با این برند نگهداری می‌شود از جمله بزرگترین و کوچکترین قطعات سواروسکی. بزرگترین قطعه کریستال سواروسکی قطری معادل ۴۰ سانتی‌متر و ۲۸ کیلوگرم وزن دارد و رکورد گینس را زده است. کوچکترین قطعه هم متعلق به یک کریستال هشت دهم میلی‌متری است که تنها با میکروسکوپ قابل دیده شدن است. این موزه تالارهای مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها به بخشی از سرگذشت این برند تعلق دارند.

طراحی استیج اسکار ۲۰۱۸

اگر به مراسم اسکار ۲۰۱۸ نگاه کرده باشید، حتما استیج دیدنی آن را به یاد دارید. در واقع برند سواروسکی مسئولیت این کار را به عهده گرفت. در طراحی استیج، ۴۵ میلیون کریستال استفاده شد و تزیین آن ۳۰۰۰ ساعت زمان برد. وزن کل کریستال‌های به کار رفته در آن نیز به ۱۵۰۰۰ پوند می‌رسید.

مراقبت از زیورآلات سواروسکی

کریستال های سواروسکی ظریف هستند. از این رو مراقب باشید تا جواهرات سواروسکی شما در معرض آب و مواد شیمیایی قرار نگیرد. قبل از شنا و استفاده از لوازم آرایشی، جواهرات سواروسکی را از تن خود درآورید. در صورت امکان کریستالهای سواروسکی را در بسته بندی اصلی آن نگهداری کنید. در صورتی که بسته بندی اصلی وجود ندارد، آن را داخل دستمال کاغذی یا پارچه ی نرم قرار دهید تا از شل شدن کریستال ها و برخورد آن ها با جواهرات دیگر خودداری کنید.

 

مطالب مرتبط